Thursday, December 12, 2013

Sedar

Dalam tak sedar, aku sebenarnya banyak berdosa dengan diri.
Sebagai contoh, aku berdosa sebab berjanji nak menulis balik tapi aku tak menulis balik.
Aku punya cita-cita. Salah satunya nak jadi penulis, penulis yang ikut suka mak bapak kau je bila masa nak tulis. Itu lah aku, tak punya disiplin.

Aku kecewa dengan diri sendiri.
Aku berani berangan-angan.
Hangat tahi ayam semata-mata.
Aku kecewa.

Semalam aku imbau kembali kenangan siswa aku.
Aku kecewa dengan keadaan hidup aku sekarang.
Langsung tak berwarna, mahu pun hitam atau putih. Kosong.
Aku punya seribu impian, kecewa.


Aku rindu zaman kebuluran seorang siswa, tetapi tetap gagah.
Aku rindu zaman kemiskinan seorang siswa, tetapi tetap kaya hidupnya.
Aku rindu zaman segala salah faham yang berlaku, tetapi tetap bersama.
Aku rindu dengan segala kebahagiaan yang dicapai penuh keikhlasan,
Aku rindu segala kesusahan, tetapi tetap ditempuhi.

Sekarang,
Aku punya duit, yang langsung tak beri keseronokan yang tulus.
Aku punya kerja, masa aku terisi, tak ada bahagia.
Salah faham? Tiada. Bahagia? Jauh.

Namun aku yakin ini hanyalah satu jambatan yang kejam likunya untuk aku, kau, kau, kita sampai ke sana. Ya, sana. Apa yang ada di sana? Eh, mana lah aku tahu. 

No comments: